“Een mierenhoop van zakelijke activiteit”, zo omschrijft Duncan Smit BINK36. Hij kende het gebouw al toen het nog van de PTT was. Nu is de studio van zijn bedrijf Dutch VR er gevestigd en ontwikkelt en verkoopt hij met zijn team software voor virtual en augmented reality.
Zijn tijd ver vooruit
Dat hij iets wilde doen met virtual reality wist hij 25 jaar geleden al. “Op een beurs in Amerika kwam ik een tool tegen, wat de voorloper is van wat we nu gebruiken. Je kon er mee door een virtuele ruimte lopen”, vertelt Duncan. Maar omdat de rest van de wereld er toen nog niet klaar voor was, kon hij er geen business case van maken. Headsets werden nog niet gebruikt, smartphones bestonden nog niet en het gemak van een appstore kwam pas vele jaren later.
“Vijf jaar geleden kwam het weer op mijn pad. Ik bestelde een set en wist binnen een half uur nadat ik het had ontvangen, dat het nu écht ging gebeuren. Iedereen heeft tegenwoordig een supermoderne telefoon met wifi op zak, dat maakt VR ineens toegankelijk voor een groot publiek!”
Dutch VR
“Wij maken software voor VR tools, en proberen de gebruiker zo iets te laten zien wat er niet is. Het leuke is, er zijn geen beperkingen! We kunnen alles bouwen. Als er nieuwe VR hardware op de markt is, leven we ons daar meteen op uit en ontwikkelen we een nieuwe app. Behalve voor brillen, ontwikkelen we bijvoorbeeld ook voor speciale VR handschoenen en pakken.”
Mooiste project
Wat is jullie mooiste project tot nu toe?
“Nike en Dell zijn grote klanten van ons. Dat soort projecten zijn gaaf, omdat het waanzinnige merken zijn. Maar een project voor het HagaZiekenhuis, waarbij we brillen meenemen voor zieke kinderen is net zo gaaf! Door virtual reality vergeten de kinderen even dat ze in het ziekenhuis zijn.”
Toegevoegde waarde
“Alles wat wij maken moet een toegevoegde waarde hebben. Voor een wow factur alléén, doen we het niet. Onze applicaties moeten dingen veiliger maken, of zorgen voor besparing. Binnen de applicaties kunnen we data verzamelen, die normaal gesproken niet beschikbaar is of niet toegankelijk. Dat geeft waarde aan de investering in VR.”
Virtueel reizen met het OV
“Voor moeilijk lerende kinderen hebben wij iets bedacht om ze te laten kennismaken met reizen met het openbaar vervoer. Voor een onderwijzer is het lastig om de hele klas mee te nemen in de tram. Met VR kunnen de leerlingen alle aspecten van het reizen met OV trainen. Wat neem ik mee als ik met het OV ga? Sta ik bij de goede halte? Hoe weet ik waar ik moet uitstappen? Als ze eenmaal de bril op hebben, is het net alsof ze echt in de tram zitten. Zo kunnen ze onbeperkt oefenen en zijn ze voorbereid als ze straks daadwerkelijk met de tram moeten gaan.”
“Het voordeel van deze oefening in VR ten opzichte van de realiteit is dat we alle data kunnen verzamelen en dat de onderwijzer zo per leerling kan zien op welk onderdeel hij of zij vastloopt.”