Nu het moderne werken van ons verlangt dat we sneller en efficiënter werken, is er grote behoefte aan heldere beeldtaal. Dat wisten Willemien Brand en Robert Paulusse van Buro BRAND al jaren. Met visuele uitingen, trainingen, maatwerk programma’s en boeken is het de missie van Buro BRAND om beeldtaal net zo vanzelfsprekend te maken als schrijven en praten.
“Visueel denken en met beeld informatie tot zich krijgen en overdragen, is iets waar Willemien altijd goed in is geweest”, vertelt managing director Robert Paulusse. Willemien heeft na een paar jaar gewerkt te hebben als industrieel vormgever in 1999 Buro BRAND opgericht. Aanvankelijk ging ze door met industrieel design en voegde daar grafisch design aan toe.
Met Buro BRAND begon ze steeds meer infographics, posters, praatplaten, illustraties, en later ook animaties te maken. Om anderen ook op deze manier te laten werken bedacht Willemien trainingen en cursussen. Het is uiteindelijk niet zo moeilijk, maar vooral een kwestie van doen, was haar overtuiging. Zo is naast Studio BRAND ook BRAND Academy ontstaan.
BRAND Business
De trainingen en cursussen kregen al gauw veel belangstelling uit het bedrijfsleven. “Praten en schrijven doen ze al genoeg binnen grote bedrijven,” meent Robert, “met beeld werken is veel effectiever én leuker.” Vervolgens werd Buro BRAND ook om hulp gevraagd bij innovatievraagstukken, strategie-uitdagingen en teamkwesties. Daaruit ontstond BRAND Business, waarbij bedrijven of teams met visuele werkvormen hun eigen uitdaging tackelen.
“Na zo’n training is het resultaat niet één of andere memo of PowerPoint, maar een hele mooie tekening, waar iedereen energie in heeft gestopt en om heeft gelachen. Door middel van tekenopdrachten hebben ze moeilijke informatie of ingewikkelde processen in beeld kunnen brengen. Het helpt teams om nader tot elkaar te komen, het werkt heel actiegericht en uiteindelijk beklijft de boodschap beter.”
Visueel denken en doen
“Het is onherroepelijk dat mensen meer in beeld moeten communiceren,” stelt Robert, “Buro BRAND helpt in eerste instantie om drempels weg te halen door meer durf en handigheidjes mee te geven. En je hoeft geen kunstwerk te maken, het gaat erom dat je communiceert. In onze boeken vind je een eenvoudige tekenstijl, waarvan iedereen moet denken: dat wil ik ook proberen.”
Willemien heeft inmiddels vier boeken gemaakt en is met de vijfde bezig. De boeken Visual Thinking en Visual Doing zijn in meer dan 10 talen verschenen en wereldwijd zijn er meer dan 100.000 exemplaren van verkocht.
Inspirerende unit
Ook de ruimte van Buro BRAND in de Hangar van BINK36 inspireert direct met verschillende creatieve ruimtes en vooral veel tekeningen aan de muur. “Dat geeft mensen het idee dat ze vrij snel wat kunnen leveren, zonder dat ze het gevoel hebben minimaal zo goed te moeten zijn als Picasso”, vertelt Robert.
Wat bepaalde de keuze voor BINK36?
“Hier op de BINK zitten we heel strategisch. De locatie is goed te bereiken met de auto en met het openbaar vervoer. De Binkhorst komt ook steeds meer tot leven. Over een jaar of vijf is deze wijk de mooiste plek in Den Haag! Dat er in BINK36 ook een goed restaurant zit, maakt voor ons het totaalpakket helemaal af.”